ANALISIS MOTIVASI DAN EKSPEKTASI MAHASISWA DALAM MENEMPUH PENDIDIKAN TINGGI AKUNTANSI

Authors

  • Nurniah Nurniah Politeknik Negeri Ujung Pandang
  • Dian Imanina Burhany Politeknik Negeri Ujung Pandang
  • Nasir Nasir Politeknik Negeri Ujung Pandang

DOI:

https://doi.org/10.24034/j25485024.y2015.v19.i2.83

Keywords:

motivasi, ekspektasi, pendidikan tinggi akuntansi, politeknik, universitas

Abstract

Pendidikan tinggi akuntansi di Indonesia antara lain diselenggarakan oleh politeknik dan universitas. Belum diketahui apakah ada perbedaan motivasi dan ekspektasi mahasiswa pada kedua jenis pendidikan tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan faktor motivasi yang paling dominan mendorong mahasiswa menempuh pendidikan tinggi akuntansi di politeknik dan di universitas, serta membandingkan faktor ekspektasi yang paling dominan dimiliki oleh mahasiswa dalam menempuh pendidikan tinggi akuntansi di politeknik dan di universitas. Sampel penelitian dipilih secara purposive, yaitu mahasiswa tahun pertama pada Program Diploma Empat Jurusan Akuntansi di empat Politeknik Negeri dan Program Strata Satu Jurusan Akuntansi di empat Universitas Negeri. Data penelitian adalah data kualitatif yang dikumpulkan melalui kuesioner dan diukur dengan Skala Likert. Metode analisis adalah deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Pengembangan diri merupakan faktor motivasi yang paling dominan mendorong mahasiswa menempuh pendidikan tinggi akuntansi di politeknik, diikuti oleh fokus pada karir dan  norma sosial. Sementara itu, fokus pada karir merupakan faktor motivasi yang paling dominan mendorong mahasiswa menempuh pendidikan tinggi akuntansi di universitas, diikuti oleh pengembangan diri dan norma sosial, (2) Keyakinan akademik merupakan faktor ekspektasi yang paling dominan dimiliki oleh mahasiswa dalam menempuh pendidikan tinggi akuntansi baik di politeknik maupun di universitas, diikuti oleh peningkatan intelektual dan peluang sosial.

Author Biography

Nurniah Nurniah, Politeknik Negeri Ujung Pandang


References

Arquero, J., M. Byrne, B. Flood, and J. Gonzalez. 2009. Motives, expectations, preparedness and academic performance: A study of students of accounting at a Spanish university. Spanish Accounting Review 12(2): 95-116.

Bennett, R., R. Kottasz, and J. Nocciolino. 2007. Catching the early walker: An examination of potential antecedents of rapid student exit from business-related undergraduate degree programmes in a post-1992 university. Journal of Further and Higher Education 31(2): 109-132.

Bolger, R. and A. Somech. 2002. Motives to study and socialization tactics among university students. The Journal of Social Psychology 142(2): 233-248.

Boyce, G. 2004. Critical accounting education: Teaching and learning outside the circle. Critical Perspectives on Accoun- ting 15: 565-586.

Byrne, M. B. Flood, T. Hassall, J. Joyce, J. L. A. Montano, J. M. G. González, and E. T. Germanou. 2012. Motivations, expectations and preparedness for higher education: A study of accounting students in Ireland, the UK, Spain and Greece. Accounting Forum 36: 134-144.

Gray, R. and D. Collison. 2002. Can’t see the wood from the trees, can’t see the trees from the numbers? Critical Perspectives on Accounting 13: 797-836.

Jackling, B., and C. Calero. 2006. Influences in undergraduate students’ intentions to become qualified accountants: Evidence from Australia. Accounting Education: An International Journal 15(4): 419-438.

Jackling, B., P. de Lange, J. Phillips, and J. Sewell. 2012. Attitudes towards accounting: differences between Australian and international students. Accounting Research Journal 25 (2): 113 – 130.

Kember, D., A. Ho, and C. Hong. 2010. Initial motivation orientation of students enrolling in undergraduate degrees. Studies in Higher Education 35(3): 263-276.

Paisey, C. and N. Paisey. 2010. Developing skills via work placements in accounting: Student and employer views. Accounting Forum 34(2): 89-108.

Parker, L. 2007. Professionalisation and UK accounting education: Academic and professional complicity – A commentary on ‘Professionalizing claims and the state of UK professional accounting education: Some evidence’. Accounting Education: An International Journal 16(1): 43-46.

Pike, G. 2006. Students’ personality types, intended majors, and college expectations: Further evidence concerning psychological and sociological interpretations of Holland’s Theory. Research in Higher Education 47(7): 801-822.

Reeve, J. M., C. S. Warren, J. E. Duchac, E. T. Wahyuni, G. Soepriyanto, A. A. Jusuf, dan C. D. Djakman. 2011. Pengantar Akuntansi Adaptasi Indonesia. Buku 1. Salemba Empat. Jakarta.

Sikka, P., C. Haslam, O. Kyriacou, and D. Agrizzi. 2007. Professionalizing claims and the state of UK professional accounting education: Some evidence. Accounting Education: An International Journal 16(1): 3-21.

Undang-undang Nomor 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi.

Weygandt J. J., P. D. Kimmel, and D. E. Kieso. 2011. Financial Accounting. IFRS Edition. John Wiley and Sons.

Published

2018-09-07

Issue

Section

Artikel