PENGARUH LINGKUNGAN KEWIRAUSAHAAN TERHADAP PENGEMBANGAN WIRAUSAHA DI KABUPATEN SLEMAN
DOI:
https://doi.org/10.24034/j25485024.y2017.v1.i1.18Keywords:
entrepreneur, entrepreneurial growth, entrepreneurial environmentAbstract
The emerge and growth of entrepreneurs are expected to reduce unemployment and increase the prosperity. The research objective is to analyze the effect of entrepreneurial environment (government policies and procedures, socio-economic conditions, skill of entrepreneurial and business, financial assistance, and non-financial assistance) to the growth of entrepreneurship. Entrepreneurial environment conducive expected to bring new entrepreneurs and develop existing entrepreneurs. Data were collected by a questionnaire distributed to 66 SMEs in Sleman. The sampling method using purposive sampling, while data analysis using SPSS 17.00. In this research, test instruments include the validity and reliability test, the results show that the entire statement item valid and reliable. Normality test, multicollinearity, and heteroscedasticity showed normal distribution of data, between independent variables does not occur multicollinearity problems, and found none problem heteroscedasticity. It can be concluded that the fators that affecting entrepreneurial growth in Sleman is socio-economic conditions, entrepreneurship and business skills, and financial assistance.
References
Anonymous. 2008. Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2008 Tentang Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Kementrain Koperasi dan UKM. Jakarta.
Ayuningtias, H. A. dan S. Ekawati. 2015. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Tarumanagara. Jurnal Ekonomi XX(01): 49-71.
Bygrave, W. D. 2004. The Portable MBA in Entrepreneurship. Third Edition. John Willey & Sons Inc., New Jersey.
Chrissanti, M. A. dan F. Tjiptono. 2012. Faktor-faktor yang Memperngaruhi Intensi Berwirausaha di Kalangan Mahasiswa. Telaah Bisnis 13(1): 17-34.
Dian, R., R. I. Sundari, E. Riswanto, dan Paryanto. 2014. Peningkatan dan Pengembangan Daya Saing bagi UMKM Kripik Salak di Kabupaten Sleman. Telaah Bisnis 14(1): 30-40.
Fereidouni, H. G., T. A. Masron, D. Nikbin, and R. E. Amiri. 2010. Consequences of External Environment on Entrepreneurial Motivation in Iran. Asian Academy of Management Journal 15(2): 175-196
Gyawali, D. R. and D. S. Fogel (1994). Environments for Entrepreneurship Development: Key Dimention and research Implications. Intrepreneurship: Theory and Practice 18: 43-62. http:// www.researchgate. net/publication/ 263733348 diakses 5 September 2015.
Hadisoegondo, S. 2006. Upaya Penumbuhan Wirausaha Baru: Masalah dan Pendekatannya. Jurnal INFOKOP 29: 48-62.
Haryani, S. 2013. The Analysis of Entrepreneurship Intention of Santri in Pesantren (Islamic Boarding School) in Yogyakarta Special Region. Proceeding of The 4th Global Islamic Marketing. Turkey: 106-112.
Janah, W. O. dan A. Winarno. 2015. Pengalaman Praktik Kerja Industri, Motivasi Berprestasi, dan Keyakinan Diri Pengaruhnya Terhadap Intensi Berwirausaha Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen 1(3): 214-221.
Lestari, R. B. dan T. Wijaya. 2012. Pengaruh Pendidikan Wirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa di STIE MDP, STMIK MDP, dan STIE MUSI. Jurnal Forum Bisnis dan Kewirausahaan 1(2): 112-119.
Manurung, H. 2013. Peluang Kewirausahaan Sekolah Melalui Kreativitas dan Inovasi. Jurnal Bisnis dan Kewirausahaan 1 (1): 59-86.
Marini, C. K. dan S. Hamidah. 2014. Pengaruh Self-Efficacy, Lingkungan Keluarga, Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMK Jasa Boga. Jurnal Pendidikan Vokasi 4(2): 195 – 207.
Obaji, N. O., and U. O. Mercy. 2014. The Role of Government Policy in Entrepreneurship Development. Science Journal of Business and Management 2 (4): 109-115.
Setyawati, E. C. N., Nugraha, H. Susanta, dan A. Ilham. 2013. Karakteristik Kewirausahaan dan Lingkungan Bisnis Sebagai Faktor Penentu Pertumbuhan Usaha: Studi IKM Sentra Kerajinan Rotan Amuntai kabupaten Hulu Sungai Utara, Provinsi Kalimantan Selatan. Jurnal Administrasi Bisnis 2 (1): 41-50.
Rosmiati, D. T. S. Junias, dan Munawar. 2015. Sikap, Motivasi, dan Minat Berwirausaha Mahasiswa. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan 17(1): 21–30.
Sijabat, S. 2012. Pengembangan Teknologi dan Pemasaran Produk KUKM Menuju Masyarakat Ekonomi ASEAN 2015. Jurnal INFOKOP 21: 94-130.
Supriyanto. 2009. Business Plan Sebagai Langkah Awal Memulai Usaha. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan 6(1): 73-83.
Syarif, T. 2012. Dukungan Infrastruktur Dalam Proses Pemberdayaan Koperasi dan UMKM. Jurnal INFOKOP 21: 159-186.
Wibowo, Y. S. dan R. Artati. 2012. Penguatan Infrastruktur Keuangan Bagi UMKM: Menyingsing MEA 2015. Jurnal INFOKOP 21: 36-52.
Winarno. 2010. Entrepreneurship Attitude. ENRICHMENT: Journal Of Management 1 (1): 66-76.
Wiyono, G. 2011. Merancang Penelitian Bisnis dengan alat analisis SPSS 17.0 & SmartPLS 2.0. UPP STIM YKPN, Yogyakarta.
Wulandari, A. 2009. Pengaruh Lingku- ngan Eksternal dan Lingkungan Internal Terhadap Orientasi Wirausaha Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Perusahaan. Jurnal Pengembangan Wirausaha 11(2): 142-152.